Werkwijze

Samen gaan we op ontdekking naar kansen van groei en herstel. Samen vanuit Vertrouwen!

Hoe verloopt een traject bij Kindertherapie Brabant?

Intake

Na een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin we samen de behoeften en hulpvraag bespreken van u en uw kind, bekijken we wat Kindertherapie Brabant hierin voor u en uw kind kan betekenen. Wanneer de hulpvraag bij ons op de juiste plek is wordt er aangegeven wanneer er gestart kan worden met de therapie en/of onderzoek. Er worden vervolgafspraken gemaakt voor een Intakegesprek en vervolgens, wanneer wenselijk, Psycho-diagnostisch Onderzoek en Therapiesessies. Eventueel wordt er een schoolobservatie of gesprek met de intern begeleider ingepland en met andere betrokken hulpverlenende instanties.

Start traject

Bij het starten van een therapietraject volgt er een observatieperiode van 3 sessies met het kind/ de jongere waarin het psychomotorisch onderzoek centraal staat, dit onderzoek draagt zorg voor de basis van de behandeling.

Tussentijdse evaluatie

Tussentijds zijn er regelmatig evaluatiegesprekken met ouders, jongere en eventueel andere hulpverleners die betrokken zijn bij het gezin en het kind/ de jongere.

Duur van het traject

De duur van het behandeltraject wordt afgestemd op de individuele behoeften en de hulpvraag van het kind/ de jongere en het gezin en de mogelijkheden binnen de praktijk.

Methodieken

Uw kind krijgt behandeling/therapie. Binnen de praktijk gebruiken we verschillende methodieken die de behandeling vorm geven. Graag lichten wij onderstaand een paar methodieken toe omdat wij deze met grote regelmaat inzetten tijdens de behandeling van uw kind.

Mocht u hierover vragen hebben dan gaan wij graag met u in gesprek.

Mind Eye Power (MEP)

Wat is Mind Eye Power?

Mind Eye Power is een krachtige, innovatieve en toegankelijke methode om diepgaande en blijvende verandering te brengen in angsten en onverwerkte emoties, saboterende overtuigingen, hardnekkige gedragspatronen, (gevolgen van) trauma. De MEP is een erkende beroepsscholing door de stichting keurmerk beroepsscholingen (SKB) en Register Vaktherapie (SRVB). MEP is ontwikkeld door Jacqueline Venbrux.

Hoe werkt Mind Eye Power?

De ogen zijn het toetsenbord van de hersenen en met bepaalde oogbewegingen krijg je grip op de bedrading van het brein. Het trauma kan letterlijk en figuurlijk ontzenuwd worden. Mind Eye Power is niet persé alleen gericht op traumabehandeling maar kan ook ingezet worden om ongezonde overlevingsmechanismen te ontkoppelen en te overschrijven.

Het is mogelijk om oude pijn, angsten en houvasten moeiteloos achter je te laten. Je vindt in jezelf antwoorden op levensvragen en je creëert een nieuwe, ondersteunende en meer gezonde levenshouding.

Het kind of de jongere krijgt grip op de diepere lagen van het brein en de samenwerking met de ‘buikhersenen’, het intelligente hart en het celgeheugen. Het streven is om hoofd, hart en buik meer op één lijn te brengen waardoor er meer coherentie ontstaat in denken, voelen en doen.

Het effect van Mind Eye Power

Van actueel trauma naar herinnering. Van probleem naar levensles. Van stress naar evenwicht. Van angst naar vertrouwen. Van een staat van verdediging naar een staat van groei.

Systeem Therapie

Wat is systeem therapie?

Systeemtherapie is een vorm van therapie die ook wel gezinstherapie wordt genoemd. Het kan je helpen bij problemen die je ervaart in relatie tot de belangrijke mensen om je heen. Het belangrijkste kenmerk van systeemtherapie is dat belangrijke anderen zoals een partner, kinderen, broer, zus, ouders, buren, vrienden of collega’s betrokken kunnen worden bij de therapie. 

Systeemtherapie is ontstaan vanuit verschillende stromingen, die elk hun eigen manier van kijken en werken hebben. Binnen Kindertherapie Brabant combineren we deze stromingen op een manier die past bij jou.

Hoe gaat systeem therapie in zijn werk?

Systeemtherapie gaat over het sociale systeem waarin je je bevindt: jouw leefomgeving. Dit kan je gezin, familie of je vriendengroep zijn. Zelf maak je dus ook altijd deel uit van een systeem. Er is altijd interactie met anderen en die wisselwerking roept gevoelens, emoties en gedrag op.

Systeemtherapie gaat ervan uit dat je sociale, relationele, economische en culturele context veel invloed heeft op jouw persoonlijke ontwikkeling en groei. Oftewel: voor jouw vorming maakt het uit waar je geboren wordt. Het milieu waarin je opgroeit – jouw voorbeeld/referentiekader – heeft invloed op jouw gedrag. En breder: een systeem heeft effect op iedereen die er onderdeel van is. 

Met behulp van gesprekken en ervaringsgerichte oefeningen gaan we aan de slag om te begrijpen waar je tegen aanloopt in relatie tot anderen. Het geeft inzicht in terugkerende patronen en de invloed die deze op relaties heeft. Samen met de behandelaar ga je proberen deze patronen te veranderen. Door ook gezinsleden te betrekken en actief te oefenen, ontstaat er vaak een breder verhaal en heeft iedereen ene rol in het veranderen van het patroon. 

ACT

Wat is ACT?

ACT (Acceptance and commitment Therapy) is een derde generatie gedragstherapie. ACT helpt je flexibeler te worden in je denken en te focussen op wat jij belangrijk vindt. Je leert je gevoelens te accepteren en negatieve gedachten los te laten. Je ontdekt wat voor jou echt belangrijk is en je leert ernaar te handelen.

Hoe gaat ACT in zijn werk?

Meestal denken we dat we negatieve gedachten moeten laten verdwijnen. In de praktijk blijkt dit niet altijd even makkelijk. ACT gaat ervan uit dat het niet altijd mogelijk is om gedachten te laten verdwijnen en dat het veel energie kost als we dit wel proberen te doen. Binnen de ACT gaan we met een kind of jongere aan de slag om nieuwe vaardigheden aan te leren. Deze vaardigheden gaan een kind of jongere helpen keuzes te maken die passen bij wat zij belangrijk vinden. Ze leren om elke gedachte de juiste hoeveelheid aandacht en waarde te geven, zowel de positieve als de negatieve gedachten. Het gaat hierbij om de volgende vaardigheden:

  • Acceptatie: De eerste stap is dat je je openstelt voor je emoties, dus ook voor de vervelende. Die horen er nou eenmaal bij. Dit kan nog best moeilijk zijn. Maar je staat er niet alleen voor, een psycholoog helpt je hierbij. Samen onderzoeken jullie wat je tegenhoudt om die emoties te voelen en je oefent om ze juist wel te voelen.
  • Defusie (uit elkaar halen): Gedachten kunnen je helemaal overnemen. Met de defusie-technieken leer je afstand te nemen van niet-helpende gedachten. Zo zitten ze je minder in de weg. In deze technieken zit veel humor. Je mag leren lachen om deze gedachten, waardoor de lading ervan afgaat.
  • Zelf waarnemen: Je leert om liever voor jezelf te zijn en beter naar je eigen gedrag te kijken.
  • Hier en nu: Je gedachten en zorgen gaan vaak over je verleden of wat nog moet komen. Met ACT leer je meer te focussen op het hier en nu. In het hier en nu is je lichaam aanwezig en kan je dingen doen in plaats van in je hoofd te leven.
  • Waarden: Je ontdekt wat je écht belangrijk vindt in het leven. Je waarden zijn een soort kompas dat je gaat helpen bij het maken van keuzes.
  • Toegewijd handelen: Doordat je weet wat je belangrijk vindt, kan je ook vanuit daar gaan handelen en kies je niet meer vanuit je negatieve gedachten.

Cognitieve gedragstherapie

Wat is cognitieve gedragstherapie?

Cognitieve gedragstherapie is een combinatie van gedragstherapie en gesprekstherapie.

Een van de grondleggers van deze therapie is de Amerikaanse psychiater Aaron T. Beck. Hij ontwikkelde een theorie en een behandelingswijze waarbij de cognities van de cliënt centraal staan: zijn gedachten, fantasieën, herinneringen en zijn opvattingen over gebeurtenissen.

Hoe gaat cognitieve gedragstherapie in zijn werk?

Cognitieve gedragstherapie gaat ervan uit dat het niet de gebeurtenissen zelf zijn die een mens negatieve gevoelens en een bepaald gedragspatroon bezorgen, maar de ‘gekleurde bril’ waardoor hij de dingen ziet. Wie leert deze negatieve gedachtes anders te interpreteren, krijgt een objectievere kijk op de eigen gevoelens en waarnemingen. Hierdoor kunnen negatieve gevoelens verdwijnen en zal het gedrag veranderen.

Wij gaan met het kind of de jongere op zoek naar knelpunten en manieren om met moeilijke situaties/pijnpunten om te gaan. We gaan samen met het kind of de jongere op zoek naar adviezen en richtlijnen die passen bij hun ontwikkeling en belevingswereld. Deze eigen adviezen en richtlijnen gaan we oefenen in de therapiesessies. Om het geleerde ook toe te kunnen passen/integreren in de thuissituatie worden er thuiswerkopdrachten vanuit samenspraak mee gegeven.

JIM - Jouw Ingebrachte Mentor

Wat is JIM?

JIM staat voor Jouw Ingebrachte Mentor en is een familielid, vriend of bekende van de jongere. De keuze van een jongere voor een JIM wordt ondersteund door ouder(s), waarna JIM optreedt als ambassadeur van de jongere. De JIM is de vertrouwenspersoon voor de jongere. In die rol treedt hij/zij op als vertegenwoordiger richting de ouder(s) en professionals. Iedere jongere kiest zijn eigen JIM. Iemand die hij al kent en vertrouwt of waar hij heen gaat als het thuis even niet lekker loopt. Voor een professional betekent de JIM echter nog wat meer. Werken met JIM impliceert namelijk ook een andere manier van denken en doen. Het vraagt om een andere mindset.

Wat is het effect van JIM?

Deze methode zorgt ervoor dat een jongere effectiever geholpen wordt doordat zijn JIM in positie wordt gebracht binnen het gezin en samenwerkt met betrokken hulpverlenende instanties. De JIM gaat naast de jongere en zijn ouders/verzorgers staan en krijgt een belangrijke en langdurige rol.

Hoe gaat JIM in zijn werk?

De visie van JIM zie je terug in onze praktijkvoering doordat wij zo veel als noodzakelijk en zo weinig als mogelijk overnemen van het kind/de jongere en het systeem en ons vooral richten op verwerking en versterking van de individuen en het netwerk.

Wanneer er een JIM wordt aangedragen door de jongere wordt het gezin betrokken en volgen er gesprekken met de JIM om samen te onderzoeken of en hoe deze match het beste tot stand kan komen voor de jongere, de ouders/verzorgers en de JIM met een kwalitatief en duurzaam karakter.

Brain Blocks

Wat is Brain Blocks?

Brain Blocks is een manier van reflecteren gericht op het vergroten van het zelfinzicht. Hierdoor ontstaat er ruimte om denk- en gedragspatronen te veranderen. Omdat er gewerkt wordt met ‘beelden’ wordt het gemakkelijker voor het kind of de jongere om inzicht te krijgen in eigen ervaringen en die van anderen. Het verschillend denken en handelen kan hierdoor wederzijds beter begrepen worden. Brain Blocks is bedacht en ontwikkeld door Stephan van de Ven.

Hoe gaat Brain Blocks in zijn werk?

Brain Blocks bestaat uit verschillende materialen zoals een afbeelding van een hoofd en lijf en verschillende gekleurde blokken, die gebruikt worden om ervaringen en belevingen vorm te geven. Aan de hand van concrete situaties ontstaan er, onder begeleiding van een professional, Brain Blocks ‘beelden’ waarop gereflecteerd wordt. Dit geeft inzicht in ervaringen en manieren van denken. Door het inzicht wordt het mogelijk om uiteindelijk tot anders denken, handelen en voelen te komen.

Bij de Brain Blocks interventie gaan we ervan uit dat cliënten zelf het beste weten hoe hun brein werkt. Ze weten zelf het beste wat ze in bepaalde situaties ervaren en hoe ze vervolgens reageren. Deze, al dan niet bewuste kennis, staat tijdens de interventie centraal. Hierdoor zijn de beelden die ontstaan telkens uniek en is het begeleidingsproces ook altijd anders. Een rood blokje kan bijvoorbeeld voor de ene cliënt voor boosheid staan maar voor de ander staat het voor verliefdheid, angst of voor de overtuiging iets niet te kunnen. Maar ook de hoeveelheid blokjes en de manier waarop de blokjes neergelegd worden hebben hun eigen betekenis. De blokjes in rechte rijtjes geven een meer opgeruimde ervaring dan wanneer alle blokjes door elkaar liggen.

Brain Blocks heeft vier doelstellingen:

  1. Werken aan de ik-ander differentiatie
  2. Werken aan belemmerende overtuigingen
  3. Psycho-educatie
  4. Communicatie

Rots & Water

Wat is Rots & Water?

Rots & Water bestaat uit fysieke weerbaarheidsoefeningen voor kinderen en jongeren. Er wordt vooral ingezet op het gaan ervaren (bewustwording) door te doen (bewegen). Deze wetenschappelijk bewezen effectieve methodiek is een van oorsprong Nederlands product die is ontwikkelt door Freerk Ykema.

Wat is het doel van de Rots & Water methode?

De Rots & Water methodiek richt zich op bewustwording van de eigen kracht en mogelijkheden van het kind of de jongere en het vermogen om met anderen samen te leren spelen, werken en leven.

Hoe gaat Rots & Water in zijn werk?

‘Rots’ staat voor het onafhankelijk opstellen en het maken van eigen keuzes. Het element ‘Water’ staat voor het samenwerken, spelen en leven met anderen. Uw kind leert in welke situatie hij/zij kan kiezen voor het element Rots en in welke situatie voor het element Water. In deze snelle maatschappij moet een kind grenzen leren stellen om zo voor zijn/haar eigen veiligheid te kunnen zorgen. Daarnaast moet het kind vaardig zijn om sociale contacten op te kunnen bouwen. Ook is het belangrijk dat het kind zich bewust is van zijn/haar eigen gevoel en wensen om eigen beslissingen te kunnen nemen en daardoor leren wat zijn/haar eigen weg is (Rots) in verbondenheid met anderen (Water). Een kind dat zich veilig voelt zal contact zoeken met anderen om samen te spelen, samen te zijn en het mooiste wat hij/zij in zich heeft te laten zien.

Tevens bieden wij deze methodiek aan in een groepsbehandeling.

Wat is het effect van Rots & Water?

Het leert timide kinderen sterker naar buiten te treden en het leert energieke kinderen juist de rust bij zichzelf te vinden.

Geef me de 5

Wat is de Geef me de 5 methode?

Geef me de 5 is een unieke methodiek die antwoord geeft op vragen rondom autisme en ondersteunend werkt in het contact. Het is ontwikkeld door autisme-deskundige Colette de Bruin.

Wanneer je kind een diagnose in het autisme spectrum heeft gekregen geeft dit antwoord op veel vragen, maar creëert ook weer heel veel nieuwe vragen. Want je mist nog steeds de brug in het contact met je kind en je ziet dat hij/zij het nog steeds moeilijk heeft in sociale situaties.

Doordat de methodiek in de praktijk is ontstaan, is deze heel concreet en voor iedereen toepasbaar. Wij integreren deze methodiek in de behandeling en ondersteunen ouders bij de transitie naar de thuissituatie.

De 5 pijlers van deze methodiek:

  1. Autisme begrijpen
  2. Positief contact
  3. Basisrust creëren
  4. Problemen oplossen
  5. Ontwikkeling bevorderen

Video Interactie Begeleiding

Wat is Video Interactie Begeleiding?

Wanneer er zorgen zijn om de ontwikkeling en het welzijn van het kind of de jongere kan het contact tussen u en uw kind verstoord zijn geraakt. Video Interactie Begeleiding (VIB) kan dan helpen. Video Interactie Begeleiding is ontwikkelt door Marij Eliëns.

Video Interactie Begeleiding is een kortdurende hulpverleningsmethode waarbij een korte video-opname van u en uw kind wordt gemaakt. Deze opname wordt op een later moment samen met u teruggekeken. Er wordt dan gelet op:

  • welke contactinitiatieven uw kind neemt
  • hoe u daar als ouder/verzorger op reageert
  • wat de positieve contactmomenten zijn

Wat is het effect van Video Interactie Begeleiding?

U ziet voor welke handeling, stem en houding uw kind gevoelig is, waarvan uw kind rustig wordt en zich ontspant. U krijgt hierdoor een beter zicht op wat u kunt doen om uw kind te helpen. U versterkt dan in het afstemmen op en ontvangen van uw kind wat direct zichtbaar zal zijn in het contact tussen u en uw kind en het gedrag van uw kind.